Методичне об'єднання вчителів-філологів


ПОСИЛАННЯ НА БЛОГ "СЛОВО" (методична секція вчителів гуманітарного циклу Перещепинської ОТГ)






РАЙОННИЙ СЕМІНАР-ПРАКТИКУМ 

 30 березня 2017 року

Круглий стіл «Навчання і виховання успіхом» (частина 2)

Питання для опрацювання
1. Система домашнього завдання із зарубіжної літератури та російської мови.
2. Дистанційне навчання.
3. Самостійна та творча робота учнів з предмету.  

              Роботу педагогів Новомосковського району над темою "Навчання та виховання успіхом"  було продовжено на семінарі-практикумі у Вільнянському НВК 30 березня 2017 року. Педагоги з 26 загальноосвітніх навчальних закладів району працювали на тренінгу, знайомилися з досвідом колег, вивчали й опановували для себе нове. МАйже всі питанн, які опинилися на початку роботи в "Конверті проблем", знайшли своє вирішення під час роботи колег. 
            Було вирішено обов'язково взяти до уваги питання дистанційної освіти учнів, визначити його як одне з ключових питань самоосвіти педагогів району й повернутися до нього наступного навчального року. 


Виступ заступника директора Вільненського НВК, вчителя зарубіжної літератури Термоса Лариси Миколаївни


Виступ вчителя Піщанської ЗОШ І-ІІІс т. Борисової Наталії Миколаївни

Найбільш актуальним є питання дистанційного навчання в школі. Знайомимося з його аспектами, прийомами, прикладами в практиці вчителів 






Вирішуємо завдання семінару-тренінгу:







Підводимо підсумки - вертаємося до "Конверту проблемних питань"


Матеріали районного семінару-практикуму вчителів російської мови та літератури  08.12.2016 р.



ІІ етап Всеукраїнської олімпіади з російської мови та зарубіжної літератури

Завдання 


Цікаві вебінари з сучасної методики

Рецепти творчого навчання







ПЛАН
роботи районного методичного об'єднання
вчителів світової літератури та російської мови Новомосковського району
на 2016-2017 навчальний рік


дата
заходи
Питання
серпень
Круглий стіл «Методиці викладання мови та літератури - нові підходи»
-Аналіз роботи РМО за минулий навчальний рік
Методичні рекомендації Міністерства освіти і науки України, ДОІППО щодо викладання російської мови та зарубіжної літератури в 2016-2017 н.р.
-Затвердження плану роботи районного методоб’єднання на 2016-2017 навчальний рік
-Робота вчителів РМО щодо організації роботи з обдарованими дітьми (підготовка учнів до участі в олімпіадах та предметних конкурсах)
-Календар пам’ятних дат на 2016-2017 навчальний рік, огляд новин художньої та науково-методичної літератури.
-Підготовка до проведення районного заходу з російської мови та літератури.
жовтень
Засідання творчої групи «Проблеми оптимального розвитку творчої самостійної діяльності учнів у школі»
Підготовка матеріалів для ІІ етапу Всеукраїнської предметної олімпіади.
листопад
Проведення ІІ етапу Всеукраїнської предметної олімпіади з російської мови та зарубіжної літератури.

листопад
Засідання творчої групи
Перевірка олімпіад них робіт.
листопад
Проведення районного заходу з російської мови та літератури.
Літературний фестиваль «Стежками літературних творів»
січень
Методичний консиліум «Навчання і виховання успіхом»

Інтерактивні методи і прийоми для здійснення мотивації навчальної діяльності учнів з російської мови.
Упровадження стратегії критичного мислення для розвитку особистості учня.
Створення на уроці умов для підвищення пізнавальної активності всіх учнів.
квітень
Педагогічний фестиваль
Панорама актуальних педагогічних ідей (уроків вчителів, які атестуються).
червень
Підведення підсумків роботи за рік.
Аналіз проведеної роботи за 2016-2017 н.р., складання попереднього плану на 2017-2018 н.р.



АНАЛІЗ РОБОТИ
районного методичного об’єднання учителів російської мови та зарубіжної літератури за 2015/2016 навчальний рік

«Учитель повинен усе життя працювати над самовдосконаленням», - писав В.Сухомлинський. 
Відомо, що лише творчий учитель може сформувати творчу особистість. Тому головним завданням методичного об’єднання є розвиток у кожного вчителя того індивідуального стилю, який характеризує його професійну майстерність як складне соціально-педагогічне явище, що згідно Стандарту базової і повної середньої освіти визначається «… всією структурою особистості вчителя, є синтезом різноманітних його особистісних якостей, наукової освіченості, ідейної спрямованості, фахових знань, умінь і навичок».
Методичне об’єднання працювало на  в цьому році над І етапом науково – методичної проблеми  області «Освітні стратегії соціалізації особистості громадянського суспільства» і науково-методичної проблеми району «Формування соціально-компетентної особистості засобами інноваційних технологій навчання» і  вирішувало наступні завдання:
1. Пропаганда та впровадження у практику педагогічного досвіду вчителів району.
2. Забезпечення професійного, культурного і творчого зростання вчителів зарубіжної літератури.
3. Створення атмосфери співпраці, творчої активності, відповідальності за кінцевий результат.
4. Організація та проведення конкурсів педагогічної майстерності  серед колег району, участь в обласних та всеукраїнських заходах.
5. Обмін педагогічним та творчим досвідом з колегами з інших районів Дніпропетровської області та регіонів України.
6. Забезпечення взаємодії РМО з громадськими та іншими організаціями і закладами району.
У методичному об'єднанні вчителів російської мови та зарубіжної літератури беруть участь 50 вчителів із 42 ЗНЗ. Нажаль, не всі школи надали інформацію про вчителів для створення банку РМО.
У 2015-2016 н.р. атестацію проходило 10 вчителів, 8 з яких підтвердили відповідність раніше присвоєні кваліфікаційні категорії спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії та педагогічне звання «учитель-методист», «старший учитель», присвоєно звання «старший вчитель» вчителю Ново-Степанівського НВК Пліскій М.М. та ІІ кваліфікаційна категорія вчителю Миколаївської ЗОШ Книш І.О.
Аналізуючи роботу вчителів за минулий навчальний рік, слід відзначити, що члени методичного об'єднання ознайомлені з досвідом роботи вчителів району та області. На першому робочому семінарі значна увага приділялась вивченню пояснювальних записок до навчальних програм, опрацюванню нових Критеріїв оцінювання знань учнів, методичних листів та інших нормативних документів, активно проходив обмін досвідом та методичними наробками колег протягом року.
Районне методичне об’єднання вчителів словесників, працюючи над методичною проблемою «Виявлення творчого потенціалу вчителя в реалізації нових підходів викладання російської мови та літератури», особливу увагу приділяє:
- вивченню питання педагогічної та інноваційної компетенції вчителя;
- впровадженню ефективних форм і методів формування творчих здібностей учнів;
- обговоренню питань «Пошук методів для розвитку творчих здібностей, умінь учнів у процесі навчання», «Розвиток учня як особистості в умовах компетентісного підходу до навчання»;
- відвідуванню та обговоренню уроків членів районного методичного об’єднання;
- створенню методичної скарбнички «Нестандартні форми роботи з учнями на уроках та в позаурочний час»;
- проведенню творчих звітів та презентації педагогічного досвіду вчителів.
Структура методичної роботи РМО складалася із роботи семінарів-практикумів, творчої педагогічної майстерні, робочих засідань з вирішення методичних питань.   
За планом РМО було передбачено 2 практичних семінари (з мови та літератури), але, нажаль, через хворобу вчителів вдалося провести лише один,  а саме семінар-практикум із зарубіжної літератури на базі Гвардійської ЗОШ І-ІІІ ст.. за темою «Вимоги до сучасного уроку російської мови. Методи навчання, вимоги до їх вибору і комплексного поєднання на сучасному уроці. Роль та місце ІКТ» (18.03.2016р.). На семінарі були присутні вчителі з 20-ти шкіл району. Під час роботи семінару вчитель Гвардійської школи Хромова Наталя Василівна презентувала свій педагогічний досвід роботи: фрагмент уроку з російської мови в 5 класі «Синоніми. Антоніми», міні-тренінг «Форми заохочення та їхня роль у створенні умов для ефективної пізнавальної діяльності учнів». Цікавою виявилася нова форма позакласної роботи – відео-квартет – інтелектуальна гра, яку представила школа вчителям району. До участі в семінарі було залучено й вчителів, що в цьому навчальному році проходити атестацію – вчителя Миколаївської школи Книш І.О. та Перещепинської школи №1 Василенко В.І., вони ознайомили колег зі своїми методами роботи, наробками за останні роки.
Всього за 2015-2016 навчальний рік було проведено 2 семінари та засідання творчої групи.
На першому робочому семінарі було прийнято рішення провести районний захід, який був би цікавий дітям, розкрив не тільки їх творчі здібності, але й знання. Саме таким став фестиваль інсценізованих байок «Усмішка дарує радість», який підготували та провели вчителі району зі своїми вихованцями 25 листопада 2015 року. Загальна кількість учасників становила 103 учні. Яскравими й емоційними були номери Губиниської ЗОШ І-ІІІ ст..№1, Мар’янівської ЗОШ І-ІІІ ст., самодіяльного колективу «Дзеркало» Знаменівської ЗОШ № 1, Губиниської ЗОШ І-ІІІст.№2. Всі колективи були нагороджені грамотами райво, але головне – отримали задоволення від спілкування та виступів.
Учні Новомосковського району щорічно приймають участь в ІІ та ІІІ етапах Всеукраїнської олімпіади з російської мови та літератури. Так в цьому році в ІІ етапі прийняли участь    23 учасника 8-11 класів, більшість показали гарні результати й отримали 18 призових місць. Для участі в ІІІ (обласному) етапі Всеукраїнських олімпіад були направлені Долгополова Поліна        (8 клас, Піщанська ЗОШ І-ІІІ ст.., вчитель Борисова Наталія Миколаївна), Падашуля Карина (9 клас, Спаська ЗОШ І-ІІІ ст.., вчетель Бут Ніна Іванівна), Коряк Катерина (10 клас, Губиниська ЗОШ І-ІІІ ст..№1, вчитель       Щегляк Любов Геннадіївна), Мордик Тетяна (11 клас, Спаська ЗОШ І-ІІІ ст.., вчитель  Бут Ніна Іванівна). Учениці Бут Ніни Іванівни (Спаська школа) Падашуля Карина та Мордик Тетяна вибороли  ІІІ місця.
          Слід зазначити, що під час виконання труднощі виникали із завданнями по літературі та під час написання творів. Тому в наступному 2016-2017 н.р. вчителям слід звернути більше уваги саме на підготовку до цих етапів олімпіади.
Робота шкільного методичного об’єднання в наступному навчальному році повинна зосереджуватися на розкритті інтересів, нахилів та здібностей учнів з метою виявлення самостійної творчості кожної особистості, на подоланні розриву між теорією та практикою у вивченні російської мови та літератури.
Методичне об’єднання вчителів російської мови та зарубіжної літератури у 2016/2017 н. р. продовжить працювати над проблемою «Виявлення творчого потенціалу вчителя в реалізації нових підходів викладання мови та літератури». Також буде продовжено традиції проведення районного заходу – фестивалю.

Завдання РМО на 2016/2017 н р.:
вивчення та впровадження у практику досягнень прогресивного педагогічного досвіду;
• вивчення та аналіз навчальних планів, програм, підручників, методичних розробок, інструкцій, рекомендацій до змісту, форм і методів проводження уроку, позакласної та позашкільної роботи з предмету;
оволодіння навичками самоаналізу, інноваційними технологіями,
найдосконалішими формами та прийомами навчання учнів;
• виготовлення наочних посібників, дидактичного, роздаткового матеріалу, зміцнення навчально-матеріальної бази;
• залучення вчителів до участі в конкурсі "Учитель року", аукціонах педагогічних ідей, семінарах-практикумах тощо;
•  підвищення рівня загальнодидактичної підготовки педагогів для організації та здійснення навчально-виховного процесу;
• проводити обмін досвідом успішної педагогічної діяльності;
• забезпечувати постійне засвоєння сучасної педагогічної теорії та практики;
• створювати умови для самоосвіти вчителів і здійснювати керівництво творчою діяльність педагогів; створення банку даних актуального досвіду,

стажувального майданчику для молодих учителів


ПЛАН
роботи районного методичного об'єднання
вчителів світової літератури та російської мови Новомосковського району
на 2015-2016 навчальний рік

Проблема РМО: «Виявлення творчого потенціалу вчителя в реалізації нових підходів викладання мови та літератури»

Керівник РМО: Пиріг Олена Володимирівна, вчитель світової літератури та російської мови Перещепинської ЗОШ І-ІІІ ст..№1

Засідання РМО, ТГ
Дата проведення
Місце проведення
Форма проведення, форми роботи
Тематика, проблематика заходів.
 Зміст роботи
І засідання РМО
10.09.
2015
Вільнянський НВК
Секційне засідання
Тема: “Особливості викладання світової літератури та російської мови у 2015-2016 н. р.”
1.   Аналіз роботи РМО учителів світової літератури у 2014/2015 н. р. та завдання на 2015-2016 н. р.
2.   Обговорення і затвердження плану роботи РМО на 2015/2016 н. р.
3. Про методичні рекомендації щодо викладання російської мови та зарубіжної  літератури у 2015-2016 н. р. Опрацювання інструктивно-методичних матеріалів.
4. Особливості викладання зарубіжної літератури та російської мови за новим Держстандартом. 7-й клас. Календарно-тематичне планування уроків у 7 класі у 2015-2016  н. р.
5. Новий обласний науково-методичний проект. Робота РМО в цьому напрямку.
6. Новини з педагогічних обласних майстерень.
7. Сайт як освітньо-інформаційний ресурс професійного становлення та професійної компетентності учителя. Створення власних сайтів та блогів педагогів.
8. Готуємося до атестації. Підготовка презентацій, методичних посібників, методичних рекомендацій, матеріалів з досвіду роботи. Вимоги до оформлення, рецензування, апробації.
Робота між засіданнями
1.               Опрацювати методичні рекомендації щодо викладання світової літератури та російської мови у 2015-2016 н. р., вимоги та зміни щодо ведення документації, інструктивно-нормативні матеріали.
2.               Створювати власні сайти, блоги.
3.                Взаємовідвідування уроків, заходів.
4.               Організація самоосвітньої роботи.
5.               Проведення шкільного та районного етапу олімпіади з російської мови та зарубіжної літератури. Робота творчої групи.

ІІ засідання РМО
Листо-пад
Новостепанівський НВК
Районний семінар-практикум
Проблема семінару: «Формування читацьких навичок сучасного школяра шляхом використання інтерактивних технологій»
Відвідання уроку
Урок ?????? /майстер-клас
Ринок методичних ідей
Обмін досвідом з проблемного питання.
1.Технологія розвитку креативного мислення на уроках світової літератури.
2.Застосування інформаційно-комунікаційних технологій для формування сучасного учня-читача.
3.Формування компаративістської компетентності учнів у процесі вивчення зарубіжної літератури.
4. Розвиток читацьких інтересів засобами аналізу художнього твору.
5.Формування соціальної компетенції учнів у процесі вивчення зарубіжної літератури.
Презентації членів РМО
Організація роботи з обдарованими дітьми “Неталановитих дітей не буває”.
1. Презентація літературної студії / гуртка.
2. Презентація роботи шкільної газети (творчий звіт однієї зі школ району)
3. Створення сайтів, блогів, проектів та презентацій як форма роботи з обдарованими дітьми.

Робота між засіданнями
1.Підготовка до педагогічного практикуму на тему: «Моделювання та планування сучасного уроку»
2. Взаємовідвідування уроків, обмін досвідом щодо проведення  уроків світової літератури у 7 класі.
3. Підготовка до обміну досвідом щодо впровадження ІКТ у НВП.
4. Продовження роботи над обраною проблемою самоосвіти.

ІІІ засідання РМО
лютий
Гвардійська ЗОШ
І-ІІІ ст..
Мастер-фест
Тема: Розширюємо методичну палітру вчителя. Інноваційна парадигма сучасного уроку з російської мови (за новими Державними стандартами).



Методичний практикум
1.         Вимоги до сучасного уроку з російської мови.
2.         Методи навчання. Вимоги до їх вибору і комплексного  поєднання на сучасному уроці.
3. Роль та місце ІКТ на уроці.




Педагогічна майстерня.
Моделювання уроку в 6 класі.
Активне навчання вчителя: Організація вивчення нових творів у програмі зі світової літератури в 6 класі. Особливості вивчення нових творів у 6 класі: власне бачення.
  (група учителів, що атестуються; члени ТГ)



Майстер-фест
Презентація відео-фрагментів своїх уроків вчителями району.



Анкетування
Діагностичне анкетування щодо визначення готовності вчителя до впровадження інноваційних педагогічних технологій.
Робота між засіданнями 
1.     Підготовка презентацій, методичних посібників, методичних рекомендацій, матеріалів з досвіду роботи. Підготовка до творчих звітів. (Вчителі, що атестуються).
2.     Робота над створенням індивідуального портфоліо вчителя. Створення власних сайтів, блогів. Забезпечення змістового наповнення сайтів навчальних закладів.
3.     Підготовка до презентації досвіду проведення тижня зарубіжної  літератури/російської мови в навчальних закладах.
4.     Підготовка авторських матеріалів до друку у фахових виданнях. 

ІV
засідання РМО
травень
Райво
Метод-кафе
Проблема семінару: «Робота вчителя в РМО як фактор зростання педагогічної майстерності та професійної компетентності. Актуальні проблеми шкільної літературної освіти та ефективні шляхи їх розв’язання»



Творчі звіти членів РМО, які атестуються
Презентація системи роботи учителів у міжатестаційний період.




Аукціон творчих ідей
                                                                                     
Моє портфоліо. Презентації власних сайтів та блогів.  Презентації авторських розробок. Члени РМО



Анкетування
Моніторинг особистісно-професійного зростання учителя: діагностичне     анкетування.



Методична сесія
 Презентація досвіду  проведення тижня зарубіжної літератури/російської мови в навчальних закладах.




Визначення шляхів удосконалення роботи методоб’єднання на наступний навчальний рік. Пропозиції до плану роботи.